Bye bye clickbaits?

Efter ett sex veckors långt internship på Sveriges näst största nyhetssajt har jag fått en liten inblick i mediernas värld. Min tid på Expressen väckte tankar om hur vi egentligen konsumerar nyheter och hur branschen kommer att utvecklas framöver. I dagens reklamfinansierade medier handlar det om att få så många sidvisningar som möjligt för att kunna erbjuda annonsörer en effektiv marknadsföringskanal. Kvalitativt läsmaterial har samtidigt en roll som läsarens förtroendeingivelse. På grund av att affärsmodellen är på detta vis komponeras länkar som cliffhangers till artiklar för att få så många som möjligt att klicka in på en artikel, utan att riktigt bry sig om läsarens förväntningar infriades eller ej. Detta är inget nytt och samma princip av samma anledning har använts sedan långt tillbaka med löpsedlar i pappersform. Hur som helst så är min uppfattning att dessa typer av artiklar ofta resulterar i missnöje hos läsaren. Materialet når inte upp till de förväntningar man fick av rubriken. Varför kan det inte vara just bra läsmaterial som även genererar inkomst när det är det som gör slutanvändarna nöjda? Kan inte digitaliseringen medföra en bättre metod?

I Holland finns det en ny uppstickare på marknaden som redan gjort stora framsteg. De heter Blendle och experimenterar med en affärsmodell av mikrotransaktioner. När det kommer till djupgående reportage, berörande bakgrund och starka intervjuer med mera så visar studier att folk kan tänka sig att betala för att få ta del av det. Att göra läsarna till kund istället för annonsörer är inte heller unikt, betalning för plusnyheter är det många tidningar som redan börjat se värdet av. Men, Blendle tänker annorlunda då det inte är någon prenumerationsavgift. Istället betalar man en liten summa per läst artikel och kan kräva tillbaka pengarna om man inte är nöjd med artikeln.

Jag var som många andra inledningsvis kritiskt inställd till detta. Folk kommer väl bara kräva tillbaka pengarna varje gång? Men efter närmare eftertanke så tror jag att allmänheten vill belöna god journalistik och samtidigt bestraffa clickbaits. Om det är dålig läsning så är det bra att kunna få tillbaka sin insats, men om man tycker att det faktiskt var en bra artikel man läst och sen ska motivera till varför den inte var tillfredställande så går man emot alla värden med att använda tjänsten till att börja med.

Att överhuvudtaget ta betalt online är en global utmaning och inom journalistik handlar det ofta om prenumerationsavgifter om man ska undvika reklam. Men att som användare slippa tröskeln att inleda ett prenumerationsavtal tror jag är en stor fördel. Användaren slipper betala för allt innehåll som erbjuds om man ändå bara vill läsa enstaka artiklar. Dessutom behöver man inte registrera sig på flera olika sidor om man vill läsa artiklar från olika tidningar. Blendle har partnerskap med flera stora tidningsredaktioner som säljer sina artiklar styckvis genom tjänsten. Liknande Huffington post och Omni så samlas nyheter från olika källor på en och samma plats där man kan bläddra mellan artiklar. Skillnaden från dessa är hur man betalar. Det kanske mest intressanta kring Blendels affärsidé är att de inte har tagit över någon marknad i deras framgång. De har istället fångat upp den grupp som inte betalade någonting tidigare. Här finns ett mycket läsvärt blogginlägg från de som ligger bakom Blendle av deras lärdomar efter ett år.

Är detta framtiden för medier? Att publicister börjar titta mer på spenderad tid och nöjdhet på en sida än antal sidvisningar. Om fler tillämpar detta sätt att tjäna pengar på kommer det bli svårare för annonsörer att synas, därmed hårdare konkurrens och dyrare platser. Det kanske i slutändan trots allt inte är en önskvärd utveckling, jag vet inte.

Den vanligaste kritiken till Expressen från läsare är att man irriterar sig på reklam som tar upp för mycket plats och uppmärksamhet på dessa sidor. Fler och fler använder sig utav annonsblockerande mjukvara i sina webbläsare. Jag tycker Expressen är ett exempel på där annonsering fungerar okej, även om det går att göra bättre. Det finns såklart ett stort värde att kunna få veta vad som hänt i världen gratis, annonser till trots, men jag tror ändå att människor kommer värdera att vara fri från marknadsföring alltmer i framtiden. Det är möjligt att reklam är den mest hållbara modellen en överskådlig tid framöver men jag tror absolut att hur människor konsumerar nyheter och hur tidningar tar betalt kommer förändras med uttåget av om inte den äldsta så de två äldsta generationerna.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *